السبت، 16 مارس 2013

عمرة عم شعبان

الوصف الشخصيات الحوار
ن/د                                                            حجرة مكتب
سيد مدير حسابات في الخمسين من عمره ملتحي في مكتب ومعه محاسبين  
محمود واحمد وعماد كل منهمكا في عمله أمام كل واحد كباية شاي
مستاءا وهو يشرب الشاي عماد الشاي ده مش مظبوط
محمود عشان تعرف قيمة عم شعبان ربنا يشفيه ويرجعه
بالسلامة
جرس المحمول يرن .. يرد  سيد السلام عليكم
صديقهم كان في عُمره يأتي صوته عبر التليفون كامل وعليكم السلام يا أستاذ سيد
بسعادة سيد أهلا يا أستاذ كامل عمره مقبولة إنشاء الله
كامل اللهم أمين أنا وصلت حالا من العمرة
سيد الف حمدالله على السلامة
كامل  الله يسلمك سلم لي على جميع الزملاء 
يوجه كلامه إلى زملاءه في المكتب سيد أستاذ كامل بيسلم عليكم يا جماعة
بصوت واحد فرحين الزملاء الله يسلمك يا أستاذ كامل
سيد  وهما بيسلموا عليك يا أستاذ كامل
كامل الله يسلمك ويسلمهم وحشنا جدا وانا راجع بكره إنشاء
 الله
سيد ترجع بالسلامة إنشاء الله
كامل طيب سلام دلوقت ونتقابل بكره إنشاء الله
يضع السماعة وهو مازال مبتسما سيد وعليكم السلام يا أستاذ كامل
يضع القلم من يده  عماد هانت إنشاء الله محمود يقبضنا الجمعية بكره ونحجز 
للعمرة
محمود ماتستعجلش يا خويا إحنا النهاردة لسة سبعة وعشرين  
والقبض يوم تلاتين
عماد البركة في الاستاذ سيد يستعجلنا القبض
سيد فكرتوني مين اللي هايودي القبض لعم شعبان
أحمد انا طبعا لأنه ساكن قريب مني وعلى فكره الدكاتره قالوا
أنه لازم يعمل عملية بأسرع وقت وكلفني أكلمك يا
أستاذ سيد على سلفة
سيد طيب أنا كنت باطمن عليه إمبارح ما قاليش 
أحمد لازم اتحرج منك
سيد ما قالكش هاتتكلف كام العملية
أحمد عشر تلاف جنيه
محمود عشر تلاف جنيه دا المدير إذا وافقله على تلاتة يبقى
كويس
عماد دانا اتحيلت عليه علشان سلفة للعمرة مارضيش أبدا
بطريقة تهكمية ممثلة قالي شوف يا عماد دي مش تكية عايز تعمل عمرة 
حوش و روح
سيد طيب لو فرضنا أنه وافق على تلاتلاف جنيه هاندبر 
الباقي إزاي
محمود أنا ممكن أدفع ألف جنيه
أحمد وأنا كمان ممكن أدفع ألف جنيه
سيد وانا هادفع ألفين جنيه
محمود ماشاء الله ياريس طول عمرك سبع وانت يا عماد ها
تدفع كام
عماد أدفع أدفع منين يا حسرة .. دانا لسة بدفع في قسط 
جهاز اختي
محمود يا راجل أنت مش قايل من شهرين إنك خلصت 
اقساطها
محرجا ومترددا عماد آآآه دا دا كان قسط التلاجة بس لسة في حاجات 
تانية ما خلصتش
سيد شوف يا عماد أنت مش هاتدفع حاجة إحنا عرفين 
أعباءك.. بس انت أجل العمرة الشهر ده
محمود يشير بيده على إن عماد جلدة محمود أيوة أعباءك كتيرة
عماد أيوة بس أنا نويت
سيد أنت مش حجيت واعتمرت قبل كده مع ابوك الله يرح
مه
عماد أيوة بس دا من زمان
سيد من زمان من دلوقت المهم إنك قضيت الفريضة دا لو
فرضنا إن العمرة فريضة يبقى العمرة اللي هاتعملها 
دلوقت تبفى نافلة 
مستغربا ومتسائلا عماد نافلة يعني أيه نافلة  
سيد يعني سنة مش فرض يعني تاخد عليها ثواب لما تعملها  
 وما علكش ذنب لو ما عملتهاش بينما مساعدة عم
شعبان فرض
أحمد والفرض مقدم على النافلة 
سيد  مظبوط و ثواب الفرض أعظم من ثواب النافلة
أحمد والفرض إذا ما عملتوش تأثم بينما السنة لو عملتهاش 
ما علكش ذنب بس تحرم من أجرها اللي هو أقل من
ثواب الفرض
سيد يعني ثواب وأجر مساعدة عم شعبان أعظم من ثواب 
العمرة
محمود وانت عايز من العمرة أيه غير الثواب  
سيد وبعدين خد بالك عم شعبان لما ربنا يشفيه إنشاء الله
النفع هايرجع عليه وعلى أسرته وعلينا
عماد طيب عليه وعلى أسرته دي فهمناه لكن علينا احنا ازاي
أحمد  أمال مين هايعملك الشاي المظبوط وسندوتشات المربة

ليست هناك تعليقات: