السبت، 16 مارس 2013

كما تدين تدان


م/1                                        كما تدين تدان                                        خ/ن
خرج أحمد الفلاح من بيته الريفي لابسا جلبابه الفلاحي وعلى رأسه منديل مربوط
ويحمل في يده حلة صغيرة مربوطة بقماشة ويمسكها بإحدى يديه وفي يده الأخرى عصا صغيرة.
وبجوار الباب حماره
ركبه واعتدل عليه ثم قال لحماره حا
خرج من زقاق إلى الشارع متجها إلى طريق الأسفلت " الكاميرا تتجه إلى الطريق وإلى الأشجار على الجانبين"
حر الشمس يضايقه يرفع يده مظللا على عينيه وهو ينظر إلى عين الشمس" تتجه الكاميرا إلى عين الشمس"
يقترب من مشارف المدينة "الكاميرا تتجه تحو المدينة"
يقترب من مساكن المدينة يدخل شارع مزدحم
يقف أمام أحدى البقالات وينزل من على حماره
أحمد الفلاح : سلامو عليكم يا عم حنفي "موجها كلامه للبقال"
حنفي البقال : وعليكم السلام يا عم أحمد
يقترب عم أحمد الفلاح من محل البقال ويضع الحلة فوق بنك المحل ويفك القماشة وهو يقول :
جبتلك شوية زبده بس بقى أيه .. عدالة
عم حنفي البقال يضع يده على الحلة وهو يقول :
استنى يا عم احمد أنا بقالي أكتر من شهر وانا باخد منك الزبدة وانا مطمن إن قرص الزبدة كيلو.. وبعدين آجي اوزن القرص ألاقيه تسعمية جرام .. مش عيب عليك ياراجل تغشني
أحمد الفلاح : انا أغشك ليه ياعم حنفي . . وهي دي معقول " وهو مستغرب ومندهش "
حنفي البقال : طيب شوف بعينك
يأخذ حنفي البقال الزبدة من الحلة ويقوم بوزنها امام أحمد الفلاح فيجدها تسمعمية جرام " الكاميرا تتجه إلى مؤشر الميزان"
حنفي البقال : شفت بعينك
أحمد الفلاح  وقد ذهب عنه الإندهاش : شوف يا عم حنفي أنا ماعنديش مكيال للكيلو لكن انا لما خدت منك كيلو سكر حطيته في الكفة بدل الكيلو الحديد ووزنت بيه الزبده . . لو كان السكر كيلو فعلا كانت الزبدة تبقى كيلو فعلا
حنفي يندهش نادما ويضرب كف على كف
تختفي الصورة بالبطيء وتظهر لا فتة مكتوب عليها قال صلى الله عليه وسلم افعل ماشئت كما تدين تدان

ليست هناك تعليقات: